.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
احمدی​نژاد برای دفاع از وزیر ورزش به مجلس می​رود؟

پس از آن همه انتقاد به تشکیل وزارت ورزش و گلایه​های شفاهی و مکتوب رئیس​جمهور به مجلسیان در این باب، آیا احمدی​نژاد برای حمایت از وزیر پیشنهادی خود به مجلس می​رود؟

تاخیر در اجرای مصوبه مجلس دال بر تشکیل وزارت ورزش از یکسو، بی​توجهی به تشکیل وزارت ورزش و تدوین لایحه بودجه 90 با ردیف بودجه​ای به عنوان سازمان تربیت بدنی از سوی دیگر، گلایه از تصویب قانون وزارت ورزش بدون مشورت با دولت در محافل رسانه​ای و سیاسی تا مرز نامه نگاری با دفتر مقام معظم رهبری، جلسه سران قوا با رهبر معظم انقلاب از دیگر سو، به انضمام بی​توجهی به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص الزام به اجرای قوانینی که روال قانونی را طی کرده و به تایید شورای نگهبان رسیده اند، به همراه بی​توجهی به تذکرات متعدد نمایندگان و رئیس مجلس به لزوم تشکیل وزارت ورزش که نهایتا به طرح شکایتی در دستگاه قضایی از سوی مجلس علیه دولت انجامید، همه و همه لیست بلند بالایی از تاخیرها تخلفات دولت در قبال تشکیل این وزارتخانه است. لیستی که رئیس​جمهور در آخرین اقدام خود، بر آن برگ دیگری نیز افزود.

«معرفی وزیر ورزش ذیل نامه بلند بالایی از گلایه​های رئیس​جمهور به تشکیل این وزارتخانه و بی اعتبار جلوه دادن مصوبه مجلس». نامه​ای که عمق انتقاد و اعتراض احمدی​نژاد به ساکنان بهارستان را نشان می​داد و رئیس​مجلس هم آن را توجیهی برای عملکرد غیرقانونی دولت خواند.

با وجود چنین عقبه رفتاری​ای در پنج ماه گذشته، رئیس​جمهور تحت چه عنوانی می خواهد از حمید سجادی وزیر پیشنهادی ورزش دفاع کند؟ بر اساس اصول 85 قانون اساسی، رئیس جمهور باید از مجلس برای وزرایش رای اعتماد بگیرد. بر اساس ماده 190 آیین​نامه داخلی مجلس نیز رئیس​جمهور یکساعت فرصت دارد که برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود در مجلس سخن بگوید.​ (این زمان هنگام معرفی کل کابینه دوساعت ونیم است اما برای معرفی وزرای منفرد به یکساعت تقلیل می​یابد) البته در این ماده آمده است که رئیس​جمهور یا فردی که او معرفی خواهد کرد. به این ترتیب احمدی​نژاد چنانچه در مجلس حاضر نشود، می​تواند فرد دیگری را برای دفاع از وزیر پیشنهادی ورزش به مجلس معرفی کند.

نکته دیگر اینکه متن ماده مذکور آنچنان نوشته نشده که بوی الزام داشته باشد. به عبارت دیگر رئیس​جمهور ملزم به حضور در مجلس نیست اما تا کنون سابقه نداشته که رئیس​جمهوری برای دفاع از وزیر پیشنهادی خود به مجلس نرود.

اتفاقا احمدی​نژاد هم از این قاعده مستثنی نیست. او پیش از این هم علی​رغم تندترین انتقادات به مجلس، با لبی خندان در خانه ملت حاضر شده و بی آنکه اشاره​ای به انتقادات گذشته اش بکند و یا وقعی به گلایه​های نمایندگان بگذارد، از وزیرش حمایت کرده است. آن هم با شرح کلیاتی از وضعیت جهان و منطقه و اخذ این نتیجه که در شرایط کنونی لازم است مجلس به دلیل مسائل برون مرزی و پرهیز از سوء استفاده از دشمن هم که شده به وزیری که او معرفی کرده است؛ رای بدهد.

شاهد این مدعا را همین پنج ماه پیش در بهارستان دیدیم. آن روز که احمدی​نژاد با تاخیر به نسبت علی​اکبر صالحی وزیر امور خارجه خود وارد صحن علنی مجلس شد و اگرچه چند روز پیشش نامه​ای بلند بالا علیه تغییرات ایجاد شده در قانون برنامه پنجم نوشته و خستگی زحمت نمایندگان در بررسی سه شیفته آن را به تنشان گذاشته بود؛ بی اشاره به آن، نطقش را کرد و رای وزیر امورخارجه را گرفت و رفت.

البته آقای رئیس​جمهور به این تحلیل​های رسانه​ای توجهی نکرد که صالحی به عنوان چهره​ای خوشنام در عرصه دیپلماسی کشور که اتفاقا محبوبیت پارلمانی هم داشت، کم رای​ترین وزیر کابینه​اش شد و اگر چه با دست پر اما کم بضاعت به دولت دهم پیوست. کسب تنها 146 رای در مقابل 220 رای منوچهر متکی وزیر پیشین امورخارجه افتخاری برای دولت نبود اما احمدی​نژاد را به آنچه که خواسته بود، رساند.

وجه تمایز محمود احمدی​نژاد با روسای جمهور قبل از خودش در این است که او در جلسات استیضاحی که می​داند رای مجلس غالب است و وزیرش رای مجدد نخواهد گرفت، شرکت نمی​کند. کما اینکه با علی کردان وزیر مرحوم کشور چنین کرد و در جلسه استیضاح وزیر راهش نیز نه خودش شرکت کرد و نه گذاشت بهبهانی شرکت کند. به این ترتیب هم کردان استیضاح شد و هم بهبهانی.

رئیس​جمهور هم به جای آنکه در جلسه مجلس شرکت کرده و از وزرایش دفاع کند، پس از سلب اعتماد از این وزرا، باب انتقاد را به مجلسیان گشود که استیضاح کنندگان خودشان ده​ها برابر بدترند!

فارغ از همه این تورق​های تاریخی در دو دولت احمدی​نژاد، اینبار هم این حمید سجادی است که باید با تکیه بر عقبه و سابقه خود بی تکیه بر دفاعی که رئیس​جمهور از او خواهد کرد؛ به مجلس پای نهد. این همان روشی است که صالحی در پیش گرفت تا خودش را قربانی نحوه برکناری متکی و نامه شدیدالحن رئیس جمهور به نمایندگان نکند. البته آنچنان که نمایندگان در جلسه روز سه شنبه این هفته مجلس گفتند، نامه اخیر احمدی​نژاد و لحن وی در مقابل نمایندگان در رای اعتماد به سجادی بی تاثیر نخواهد بود و حتی شاید برخی نمایندگان این جلسه را آبستراکسیون کنند.

اگرچه معاون پارلمانی رئیس جمهور در فاصله یک روزه از معرفی وزیر ورزش، اقبال مجلسیان را به وی، خوب توصیف کرده ست اما باید منتظر ماندو دید که اینبار هم احمدی نژاد برای دفاع از وزیر پیشنهادیش به مجلس خواهد رفت و مجلسیان در هفته آتی به این وزیر رای اعتماد خواهند داد یا نه؟

منبع: خبرانلاین


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.059 seconds.